reklama

Hudobné spomienky na Izrael

Izrael je miesto kde som vyrastal a prežil strašne veľa krásnych chvíľ. Hoci pokiaľ som tam žil, vždy som sníval o presťahovaní do Československa. Ako to väčšinou býva, dnes si spomínam najme na pekné veci z detstva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Jednou z vecí, ktorá je u mňa spojená s Izraelom je izraelská hudba. Mama rozumela viac hebrejsky ako arabsky a tak veľmi často u nás zneli izraelské rádiostanice a izraelská televízia. Židovská hudba má na Slovensku už svojich fanúšikov, ale jedná sa väčšinou o kliezmer ci jidiš hudbu, čo ja veľmi nemusím. Mne sa páči moderná izraelská hudba.

Vo svete je známa Ofra Haza. Menej je známa Yardena Arazi, veľká rivalka Ofry Hazi - aspoň tak sa to javilo. My sme Ofru nemuseli, so sestrou sme fandili Yardene (v nasledujúcom klipe). Nemalú zásluhu na tom malo aj to, že nám pripadala strašne pekná.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Koncom 80-tych rokov sa na scéne zjavila Rita. Zvláštny, trosku šibnutý, ale zaujímavý zjav. V roku 1990 mala reprezentovať Izrael na Eurovizii. Sledovali sme jej vystúpenie s napätím, či nám nespraví hambu, pretože pri spievaní izraelskému publiku sa hádzala na zem a vyzeralo to divne. Napokon sa držala celkom dobre. Neviem na akom mieste skončila, ale určite nevyhrala.

Klip Rita:

Tu si môžete vypočuť jej pesničku, ktorú som si púšťal keď som mal depky alebo som bol nešťastne zaľúbený.

Ad She-taazov (Kým odídeš): 

Kiež by vo mne bolo ešte trochu sily

Nerozbiť sa tu pred tebou

Kiež by som mala silu nepadnúť na kolená

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pod ťarchou lásky

Kiežby boli slepé moje oči po celu tvoju prítomnosť

Aby som nevidela tvoju tvar

Aby som nenatiahla ruky a nenahmatala ta

Poraním si ruky nech ochrnú

Nepriblížia sa k tvojmu telu

Ktoré tak poznám, ktoré milujem

Nech necítim tú vôňu

O bože tú vôňu

Nech nepadnem na kolena

Zostaň

Kiež by vo mne bolo ešte trošku sily

Nerozbiť sa tu pred tebou

Kiež by som bola silná

Kým odídeš

To bude moja pomsta jediná


Utrime slzu a pokračujme ďalej. Zohara Argova, zvaného Kráľ východu (takzvaní „východní Židia" sú Židia pôvodom z arabských krajín a v mnohom sa podobajú na Arabov), som počas života v Izraeli neregistroval. Spoznal som ho až dodatočne, keď sme už žili na Slovensku a boli sme na návšteve v Izraeli. K desiatemu výročiu jeho úmrtia dávali akurát film o jeho živote. Mal úžasný hlas, no pokašľaný život. Drogoval, kradol, bol násilnícky a nešťastný. Pri jednom z pobytov vo väzení sa obesil. Jedna z jeho najlepších pesničiek Haperach Be-gani (Kvet v mojej záhrade):

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu si môžete pozrieť verziu pesničky so „sexi" tanečkami.

Ďalšia jeho super pesnička Badad (Osamelý):

Jedna z mojich najobľúbenejších hebrejských piesni, Shir la-Shalom (Pieseň mieru). Spieval ju aj premiér Izraela Jicchak Rabin, na mierovom zhromaždení v roku 1995. O pár minút nato ho výstrelom z pištole zabil židovský náboženský fanatik, podľa ktorého Boh kázal zabiť Rabina, aby neuzavrel mier s Palestínčanmi.

Klip Shir la-shalom:

Aviv Gefen je ďalší zjav. Jeho éra prišla až po našom odchode, takže spoznávali sme ho počas našich návštev do Izraela. Má zvláštny hlas, zvláštny štýl. Ako keby mimo hlavného prúdu, ale predsa v hlavnom prúde. Vraj pri jeho piesňach mladi ľudia páchali samovraždy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pieseň Ahavnu (Ľúbili sme):

V pesničke Uri Ur spieva o odvrátenej stránke života v Izraely, o nepriateľstve, násilí, vojne:

... Milovaná vlasť

Sme veľmi unavení

Potrebujeme si odpočinúť

...Žijeme iba raz za život

Daj trochu lásky

Daj mi silu

Milovať ťa

Malý kút kde sa môžem radovať

Aké ťažké je niekedy

Odpustiť ti

To je všetko. Dúfam, že sa vám to páčilo. 

- - - - - - - - - - - - - - - -
Zdroj fotografie v perexe: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Yardena_Arazi.jpg

Kamil Kandalaft

Kamil Kandalaft

Bloger 
  • Počet článkov:  173
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Čo som? Slovák, Arab, Maďar, Palestínčan či Izraelčan? Odpoveď je jednoduchá. Som človek. Kto je viac?! Zoznam autorových rubrík:  PolitikaNáboženstvoMyšlienkySúkromnéZaujimavé všeličo

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu