reklama

Moje spoznávanie Islamu

Ešte pred pár rokmi som vedel o islame iba o niečo viac ako bežný Slovák. Vedel som, že mnohé veci v spoločnosti zlepšil, ale prekážalo mi na ňom, že ponúka riešenia a príkazy, ktoré mi pripadajú kruté a násilné. Najmä útlak žien a násilné obracanie nevercov mečom. Potom som sa začal oboznamovať s novými informáciami a môj pohľad sa pomaly menil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (48)


Najprv som sa dozvedel o Súfizme. Je to mystický smer v islame, v ktorom hlavnú úlohu zohráva vnútorné precítenie boha a láska ku všetkým jeho stvoreniam. Súfisti hlásali, že boh je v každom človeku a že pravý ciel náboženstva je dosiahnuť spojenie s bohom a prežívať jednotu s celým svetom. Súfisti niekedy hlásali provokatívne veci ako napríklad: Niet iného boha okrem Alaha a Ježiš je jeho prorok. Jeden z veľkých súfijských majstrov vyhlasoval: „Ja som pravda", čím chcel vyjadriť svoje zjednotenie s Bohom. Pre konzervatívnych moslimov jeho veta bola rúhaním - ak sa nemýlim skončil na popravisku. Súfisti boli často terčom búrlivých reakcií a prenasledovania zo strany konzervatívnych náboženských predstaviteľov. Na druhej strane obohatili islam o krásne umelecké diela. Svoju slobodu v uctievaní boha a lásku k nemu vyjadrovali nádhernými básňami, výtvarným umením a architektúrou. Dnes je Súfizmus na okraji moslimskej spoločnosti, ale boli doby kedy mal na ňu veľký vplyv.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalším míľnikom v mojom spoznávaní islamu bol rozhovor s mojim príbuzným - moslimom. Na výtku, že niektoré príkazy islamu sú tvrdé až bezcitné oponoval takto: „Islam vznikol v púšti v krutej dobe, v stave bezštátia založenom na rozkladajúcom sa kmeňovom systéme. Islam v mnohom posunul arabskú spoločnosť k spravodlivejšej a súcitnejšej podobe, v niektorých veciach však nemohol prekonať svoju dobu a riešenia, ktoré ponúka vychádzajú z možností a potrieb tej doby. Nemožno preto súdiť ich z pohľadu našej doby."

Rovnaké vysvetlenie ponúkajú aj kresťanskí veriaci, keď sú konfrontovaní s krutosťami vykonávanými na príkaz boha v biblii: Bola to iná doba, krutá doba a tomu sú prispôsobené prikázania. V tomto teda islam nijak nezaostáva za kresťanstvom. Tragédia nastáva až vtedy, keď sa ľudia v dnešnej dobe riadia do detailov prikázaniami určené pre archaickú spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na výtku, že prečo islam káže boj s neveriacimi, môj príbuzný reagoval takto: „Moslimovia a Mohamed boli prenasledovaní. V prvých rokoch Mohamed vyzýval k znášaniu príkoria. Neskôr, keď sa prenasledovanie zintenzívnilo vyzval moslimov k obrane seba i islamu."

Keď porovnáme boj Moslimov a ich zaobchádzanie s vojnovými zajatcami na jednej strane a boj Izraelitov v Biblii a ich zaobchádzanie s vojnovými zajatcami (sem patrili aj ženy a deti) na druhej strane, Moslimovia vychádzajú z tohto porovnania omnoho prijateľnejšie. Tragédia nastáva až keď niekto si povyberá verše o boji a použije ich na ospravedlnenie svojich násilných plánov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za nejaký čas som narazil na internetové stránky, ktoré popisujú islam ako zlo, ktoré vyzýva na zabíjanie židov a kresťanov. Na potvrdenie toho ponúkali citácie z koránu, niečo v zmysle: „zabíjajte kresťanov a židov kdekoľvek ich stretnete." Keď som žiadal moslimov o vyjadrenie dostal som celkom dobrú odpoveď: V neskorších fázach bojov medzi moslimami a ich protivníkmi sa židovské a kresťanské arabské kmene pridali na protimoslimskú stranu. Verše o ich zabíjaní sa viažu na tieto boje, nie ako univerzálne a permanentne platný príkaz. Islam si židovské a kresťanské náboženstvo ctí ako bohom inšpirované.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tragédia je, že niekto v dnešnej dobe na ospravedlnenie svojej nenávisti povyberá „vojnové" verše a aplikuje ich bezohľadu na dobu a situáciu, a pritom ignoruje množstvo veršov, ktoré vyjadrujú úctu a priateľstvo k židom a kresťanom.

Neskôr som sa v knihe Dejiny Boha dozvedel, že Mohamed mal priateľský vzťah k ženám a že status, ktorý vďaka islamu ženy získali bol veľkým krokom vpred oproti predislamskej Arábii, ale aj oproti vtedajšiemu statusu kresťanských žien. Autorka knihy v jednej pasáži dokonca píše, že prikázanie aby sa ženy zahaľovali nepochádza z koránu ani od Mohameda ale je to výmysel niektorých patriarchálnych pokračovateľov Mohameda.

Zhruba v tom čase som počul jedného moslimského kazateľa v televízii ako vysvetľuje, že ženy si treba ctiť a vážiť. Citoval pri tom verš z Koránu: Najprv si cti svoju mamu, až potom svojho otca, najprv svoju sestru, až potom brata. Toto nezapadá do klasického obrazu o islame.

Mnohé z týchto tvrdení som si overil aj z iných zdrojov (napr.: Doc. PhDr. Miloš Mendel CSc.). Je korektné ale dodať, že niektoré informácie naopak overene nemám, napriek tomu sú to cenné pohľady.

Takto som si začal uvedomovať, že „zlo" ktoré je v islame je relatívne. Jednak podobné „zlo" sa nachádza aj v kresťanstve a židovstve. Mnoho z toho vychádza zo zaostalej doby a spoločnosti a viaže sa na ňu. Uvedomil som si, že mnohé neduhy dnešného islamu sú výplody neskorších náboženských vodcov a s pôvodným učením Mohameda nemajú veľa spoločného. Zistil som, že v islame je veľa rôznych prúdov a skupín, ktoré islam chápu niekedy výrazne odlišne a že jednou sympatickou skupinou sú Súfisti. Pri porovnaní s kresťanstvom a židovstvom som zistil, že všetky tri náboženstva obsahujú kruté verše a ponúkajú tak svojim vyznavačom možnosť páchať zlo a pritom sa schovať za štít svätých veršov. Prišiel som však k postoju, že to nie je vina náboženstva, ale zodpovednosť konkrétneho veriaceho, že si vyberá verše na ospravedlnenie svojej nenávisti a ignoruje verše o úcte, láske a miery. Toto všetko som pridal k môjmu dávnejšiemu poznaniu, že islam okrem zlých javov prináša aj mnoho dobrého - tak ako iné náboženstvá.

Niektorí ľudia islam démonizujú ako najväčšiu hrozbu moderného sveta, iní ho ospevujú ako bezchybné učenie. Ja som zato aby sme islam, tak ako každé iné náboženstvo, videli v jeho komplexnosti s jeho svetlými aj tienistými stránkami. Redukovať ho len na verš o zabíjaní je hrubá neúcta voči naboženstvu, ale hlavne voči zdravému rozumu. Súdit islam na základe teroristov je ako súdit kresťanstvo na základe krvilačných križiakov.

Nárast napätia medzi islamom a krestanstvom(/západom) je zalozený na pudovom strachu a polovičných informáciach. Vidiet situaciu vo vačšej plnosti môže pomôcť skľudniť vášne. Aspoň v to dúfam. 

Kamil Kandalaft

Kamil Kandalaft

Bloger 
  • Počet článkov:  173
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Čo som? Slovák, Arab, Maďar, Palestínčan či Izraelčan? Odpoveď je jednoduchá. Som človek. Kto je viac?! Zoznam autorových rubrík:  PolitikaNáboženstvoMyšlienkySúkromnéZaujimavé všeličo

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu